Beszámoló a futamról

Hétvégén először (és reméljük nem utoljára) rendezte meg az Energia 2.0 futamot az MVM és az Alternatív Hajtású Jármű Szövetség. Akik nem tudtak kilátogatni a rendezvényre azokkal megpróbálom megosztani az élményt:

 


Az izgalmak a szombaton reggel kezdődtek az MVM székháznál. Gondolom a híradásokból már láttátok, hogy a futamra benevezett Tesla Roadster még a városi felvonulás megkezdése előtt önhibáján kívül rommá tört. Egyik csapattagunk Tibi jó sok képet csinált róla, egy része megtalálható a galériában. Kár azért az autóért....
A felvonulás után az Oktogonon tényleg rengeteg érdeklődő volt. Kisebbik lányom Eszter vagy 300 kispolszkit ábrázoló makettet osztogatott szét a gyerekeknek.  Akiknek nem jutott letölthetnek egy saját példányt. Aztán késő délután olyan dolog történt, amire legkevésbé sem számítottunk. Ott álltunk az autó mellett, amikor egy pukkanás hallatszott a kocsi irányából, és elkezdett füstölni a hátulja. Kinyitottam a motorháztetőt, és látszott, hogy lángol az akkupakk. Hihetetlen nyomasztó érzés volt. Szerencsére a BME FRT csapatánál volt poroltó, és megfékeztük a tüzet. Ezúton is köszönet érte! Közben a járókelők ott sétáltak a kocsi előtt és szinte semmit sem vettek észre.
Kivettük az akkupakkot, és még ott a helyszínen kiszereltük belőle a kiégett cellát. Ekkor derült ki, hogy szokás szerint hosszú éjszakánk lesz... Szétszedtük az egész pakkot, a Sedulitas-pro kft-től kaptunk két használt cellát (ezúton is köszönet), és összeraktuk hajnali 1-re.
Reggel a szabadedzés 6-kor kezdődött, háromnegyed hétre értünk ki. Egy-két körre volt még idő. Az első körön még csak másfél motorral ment a sofőrünk Détár Pisti, mert a drift poti rossz végállásban volt. Úgy érezte nem elég erős. Aztán a második körre elég erős lett... Kicsit aggódtunk a hátsó kerekek miatt, mert az új  versenygumikat még sosem használtuk. Ki kellett a kerékjáratokat szélesíteni. A lényeg: a hátsó kerékjárat elég nagy lett ahhoz, hogy ne súroljon be az új kerék. Elég durván néz ki a kispolák úgy, hogy hátul 225mm széles papucsokat visel.

 

Száguld a csiga

Pisti elmondása alapján teljesen stabil, nem billeg. Már csak az akkupakkot kell a jobb 1 helyére tenni, és a „csiga” eléri evolúciójának csúcsát.

A kispoláknál is fontosabb volt most a BME FRT csapatának a versenyautója, aminek a hajtásláncán bő egy éve dolgozunk folyamatosan. Múlt hét csütörtökön tesztelték először, így egy „kicsit” izgultunk mi is vajon hogy bírja. Jól bírta.... Még előző nap a konkurens csapat vezetője az esélyeket latolgatta: kicsit erősebb a BME motorja, de nehezek, meg nem jó a légellenállásuk stb.  Akkor még úgy gondolták nyerhetnek. Aztán jött a szabadedzés: Amikor az FRT-s autó elindul, a konkurens csapatvezető csak annyit mondott: „ettől féltem”. Félhetett is, mert a két jármű menetdinamikáját össze sem lehet hasonlítani. Én ettől nem féltem, inkább azon aggódtam, hogy a kipróbálatlan technika kibírja-e 40 percig.

Aztán jött az időmérő. A z összes eredmény megtalálható a futam honlapján, ide csak néhány irányszám: A BME FRT autója az időmérőn 40.598 másodperc alatt ment körbe úgy, hogy az egyébként az adott járművel még gyakorlatlan sofőr megcsúszott egy kanyarban. Abban a járműben még 3 másodperc biztosan benne maradt... Ezzel megelőzte az összes járművet, még a gokartokat is! Pedig a gokartok a lassítón egyenesen mentek át...
A második leggyorsabb jármű a kispolák lett (a gokartokat nem számítva) 43.112 másodperces idővel. A Debreceni Egyetem csapatának versenyautója 48.504 másodperc alatt teljesítette a mért körét... Ez a két eredmény önmagáért beszél. Hihetetlen érzés volt végignézni ahogy a két „gyerekünk” végigszáguld a pályán.

Aztán jött a FUTAM! A versenyautó és a prototípus kategóriákat összevonták, így a két „gyerek” egyszerre volt pályán. Pistivel abban állapodtunk meg, hogy megy egy-két gyors kört a közönségnek hiszen az időmérőt sokkal kevesebben láthatták, aztán rááll a takarékos vezetésre és bámulja a feszültségmérőt. Szerencsére az a műszer nem a bennem lévő feszültséget mérte, mert attól biztosan kiakadt volna...
A start nem volt zökkenőmentes: Gergő ( Lágler Gergely, az FRT EHI csapatvezetője) gyorsan akart indulni, és a vezérlő letiltott. Pisti nyugodtan kivárta, míg az FRT-s autó elindul, a bemondó már találgatta mi történhetett. Aztán elindultak, és a két EV-Sport meghajtású jármű egy kör alatt kb fél kört vert a mezőnyre. Több mint meggyőző volt. A második körben Pisti a virsligumikon jobb időt ment mint az időmérőn. A bemondó azt ordította a mikrofonba: „Valaki fogja vissza a kisfityót!”

A kör végén a versenybíró intett neki, hogy kicsit lassítson! Lassított, amit a versenybíró meg is köszönt.
A bemondó (Rákóczi Ferenc) látta, hogy a  két autó milyen jól megy, és Szirmay Zolit (Fiat Tipo építő) faggatta mit tud róluk. Ő mondta, hogy ismeri a csapatot aki csinálta. Aztán a bemondó kérésére Zoli odacibált a bemondó sátorhoz és néhány perces élő interjúban kellett az FRT-s hajtásról és az egyesületről beszélnem.

 

Formula Student EV-Sport hajtással


Közben jöttek a nyugdíjas tempójú körök. Gergő már öt körrel vezetett Pisti előtt, Pisti pedig 3 körrel a többiek előtt. Minden a papírforma szerint alakult. Papírforma volt az is, hogy Pistinek ki kellett jönnie 30 perc után mert elkezdett az akkuk feszültsége csökkenni. Felraktuk töltőre: A két „új” cella sokkal melegebb volt mint a többi. Aztán láttam, hogy a másik bemondó jön a kocsi felé mikrofonnal, gondolom a műszaki problémákra volt kíváncsi... Inkább elengedtem Pistit. Még két kört tudott menni, a második körben jelezte, hogy füstöl valami. Kijött a boxutcába: Nagyon szerencsésen jött össze, mert éppen leintették a versenyt. Gergő a pályán, utána pedig Pisti a boxutcában jött át a célvonalon.
A két új cella kuka, az egyik teljesen szétment és füstölt, a másik csak nullára merült. A régi celláink még tartották magukat...
A verseny után volt eredményhirdetés, bajnokok köre (amit lekéstünk) aztán megnyitották a boxutcát az érdeklődők előtt. A kategória második helyezésért 100000Ft-ot fogunk kapni. Az első helyezés 175000 Ft-ot ért. Szóval a különbségből kijött volna két új cella. De a "mi lett volna ha" kezdetű mondatoknak általában nem sok értelmük van, így örüljünk a második helyezésnek, és az egyetemi csapat sikerének ami nem kis részben a mi sikerünk is! Szóval nagyon mozgalmas hétvége volt...


Néhány cikk a versenyről:

http://www.autolabor.hu/cikk/alternativ-hajtasu-jarmuvek-versenyeztek-az-andrassy-uton
http://www.mno.hu/portal/810530#
http://www.metropol.hu/itthon/cikk/781271
http://www.mobilport.hu/elindult-az-mvm-energia-20-futam.html

Módosítás: (2011. szeptember 21. szerda, 17:55)